Τρίτη 21 Απριλίου 2020

Συμβουλές προς τους γονείς των υποψηφίων


Καθώς πλησιάζει ο καιρός για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών του 2020, με το άγχος τόσο των μαθητών όσο και των γονέων συνεχώς να αυξάνεται, θεώρησα χρήσιμο να παραθέσω την άποψή μου σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους οι γονείς μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη των στόχων των μαθητών. Οι παρακάτω συμβουλές- προτάσεις απευθύνονται στους γονείς.



  • Αποφύγετε να δείχνετε σημάδια άγχους ή πανικού μες στο σπίτι. 
Είναι λογικό όλοι οι γονείς να έχουν μεγάλη αγωνία καθ' όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας των παιδιών τους για τις εξετάσεις, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να εκδηλώνεται μπροστά τους.

  • Μην μετράτε την καθημερινή μελέτη των παιδιών σε ώρες.
Στο διάβασμα μετράει περισσότερο η ποιότητα και λιγότερο η ποσότητα. Άλλωστε η δυνατότητα της κατανόησης και της απομνημόνευσης προφανώς σημειώνει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των μαθητών.

  • Προσπαθήστε μέσα από συζητήσεις να τους δώσετε περισσότερα κίνητρα.
Μιλήστε μαζί τους για το "τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν", πώς φαντάζονται τη φοιτητική τους ζωή και προ τρέψτε τους να αναζητήσουν τα προγράμματα σπουδών των σχολών που τους ενδιαφέρουν, ώστε να κάνουν την καλύτερη επιλογή. Με βάση αυτό που θέλουν και ονειρεύονται και όχι σύμφωνα με ό,τι εσείς θεωρείτε καλύτερο γι' αυτούς.
  • Δε βοηθάει να ελέγχετε την πρόοδό τους με τυχαίες ερωτήσεις πάνω στην εξεταστέα ύλη.
Για έναν αποτελεσματικό τρόπο μελέτης πρέπει να υπάρχουν σωστές κατευθύνσεις και προγραμματισμός. Δε θα βοηθήσετε τα παιδιά ελέγχοντας τις γνώσεις τους εν μέσω προετοιμασίας για τις εξετάσεις. Όπως οι εξετάσεις γίνονται με συγκεκριμένο τρόπο, έτσι και ο έλεγχος της προόδου του μαθητή κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα πρέπει να εφαρμόζεται μόνο από τους εκπαιδευτικούς μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες.

  • Μην προσπαθείτε να επιβάλλετε στα παιδιά αυτό που θεωρείτε ως σωστό τρόπο μελέτης.
Κάθε μαθητής έχει διαφορετικές ανάγκες και δεν ισχύουν ίδιοι κανόνες για όλους, όσον αφορά τις μεθόδους μελέτης που θα ακολουθήσουν. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα οι παραγωγικές τους ώρες. Κάποια παιδιά αποδίδουν περισσότερο πρωινές ώρες (εφόσον ο ύπνος τους έχει ξεκουράσει) ενώ άλλα προτιμούν να διαβάζουν αργά την νύχτα (πιθανότατα λόγω της ηρεμίας και της ησυχίας που επικρατεί).
  • Φροντίστε να απαλλάξετε τους υποψηφίους από λοιπές υποχρεώσεις.
Όσο κι αν κρίνεται απαραίτητο οι υποψήφιοι να βοηθήσουν κάποιες ώρες της ημέρας σε κάποια δουλειά ή κάποια οικογενειακή επιχείρηση, το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτό τους παρεμποδίζει και τους στερεί ώρες είτε μελέτης είτε ξεκούρασης.   
  • Αποφύγετε τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά.
Οι υποψήφιοι πρέπει εγκαίρως να αντιληφθούν πως οι εξετάσεις που θα δώσουν είναι στην ουσία διαγωνισμός, αφού ο αριθμός των θέσεων που θα καλυφθούν είναι συγκεκριμένος. Αυτό όμως δε σημαίνει πως ως γονείς πρέπει να τους προβάλλετε ως παραδείγματα το τι κάνουν άλλα παιδιά. Το πιθανότερο είναι να αντιδράσουν και μία τέτοια συζήτηση να οδηγήσει σε προστριβές, έχοντας αρνητικό αντίκτυπο στην προσπάθειά τους.
  • Δε χρειάζεται να παρευρίσκεστε έξω από το εξεταστικό κέντρο.
Η εικόνα των γονέων που φτάνουν μέχρι έξω από το εξεταστικό κέντρο δίνοντας ευχές και περιμένοντας τρεις ώρες ώστε με το που βγουν τα παιδιά τους να τους ρωτήσουν από 50 m απόσταση "τι έγινε; πώς τα πήγες;" μόνο ζημιά μπορεί να προκαλέσει, φορτώνοντας τους μαθητές με επιπλέον άγχος.

Σε κάθε περίπτωση, ο υποστηρικτικός ρόλος των γονέων κρίνεται απαραίτητος, τα υπόλοιπα είναι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών και μόνο.
Γιαννάκαρος Σπύρος - Μαθηματικός
giannakaros.spyros@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου