Πέμπτη 6 Ιουνίου 2024

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΣΕ XeLaTeX & ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε τα θέματα, τις απαντήσεις των φετινών Πανελλαδικών 2024 & ολόκληρο τον κώδικα που έγραψα σε XeLaTeX, μήπως και βοηθήσει όσους συναδέλφους ασχολούνται με αυτό. 

Όσον αφορά τα φετινά θέματα:

  • Το ερώτημα Β1 είναι άσκηση του σχολικού βιβλίου (Α.9 στη σελ. 28)
  • Το ερώτημα Β2 είναι ίδιο με το αντίστοιχο των επαναληπτικών του Σεπτεμβρίου '23 (προσωπικά δεν μπορώ να καταλάβω αν αυτό έχει στρατηγικό σκοπό ή αν είναι δείγμα μίας κάποιας μικρής έλλειψης εμπνεύσεων).
  • Στο Γ1 οι 3 από τις 4 μονάδες αφορούν την επίλυση της εξίσωσης $$e^{λ}=λ+1$$ την οποία πολύ αμφιβάλλω για το αν μπορεί να την αντιμετωπίσει το 70% των υποψηφίων.
  • Το Γ4 είναι ουσιαστικά η άσκηση Β.4 της σελίδας 126 του σχολικού βιβλίου.
  • Το ερώτημα Δ3 (ii) είναι μια μικρή παραλλαγή του ερωτήματος (iii) της άσκησης Γ. 6 του σχολικού βιβλίου.

Προσωπική εκτίμηση: Η γενική σύγκριση με τα περσινά θέματα είναι εντελώς άτοπη, διότι βγαίνουν διαφορετικά συμπεράσματα για τους αδύναμους μαθητές και άλλα για τους αριστούχους.

Η αριστούχοι θα είναι λιγότεροι καθώς το Δ είναι ελαφρώς πιο απαιτητικό από το αντίστοιχο περσινό.

Οι μέτριοι έως καλοί μαθητές σίγουρα δυσκολεύτηκαν περισσότερο στο φετινό Γ4 απ' ότι στον υπολογισμό του εμβαδού που είχε το αντίστοιχο περσινό. Κάπου εδώ, να τονίσω ότι διάβασα πολλά απαξιωτικά σχόλια από συναδέλφους για το ότι θεωρούμε το ερώτημα του ρυθμού μεταβολής δύσκολο για τους μαθητές, ενώ είναι άσκηση του σχολικού. Οι εν λόγω συνάδελφοι, το πιθανότερο είναι να έχουν να μπουν σε τάξη 15 χρόνια, γι' αυτό δεν μπορούν να αντιληφθούν τι σημαίνει να έχεις αφιερώσει πάνω από 10 διδακτικές ώρες στην παράγραφο 2.4, να τα έχεις εξηγήσει με όσους περισσότερους τρόπους γίνεται, να έχεις ανταλλάξει δεκάδες απόψεις με τους μαθητές στα συγκεκριμένα ερωτήματα και 9 στους 10 με το που βλέπουν ρυθμό μεταβολής να μην το αγγίζουν καν.

Τέλος, όσον αφορά τους πιο αδύναμους μαθητές (που πολύ εύκολα ξεχνούν ή αγνοούν αρκετοί συνάδελφοι ότι οι μαθητές που γράφουν κάτω από 8 είναι η συντριπτική πλειονότητα), θεωρώ πως ένας μαθητής που στα περσινά θέματα θα έγραφε 7-8, φέτος θα μπορούσε να φτάσει το 9-10. Και ο λόγος είναι ότι το φετινό θέμα Β ήταν πιο εύκολο (τα περσινά ερωτήματα Β2 (ii) και Β4 ήταν μαζί 10/25 μονάδες και δεν απαντήθηκαν από ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων).

Αυτά προς το παρόν, ίσως τα αποτελέσματα να με διαψεύσουν.

ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


Και ολόκληρος ο κώδικας XeLaTeX που αφορά τις λύσεις:


4 σχόλια:

  1. Συνάδερφε, η κατάσταση είναι ακριβώς όπως την περιγράφεις. Όποιος μπαίνει σε σχολική ή φροντιστηριακη τάξη δεν γίνεται να μη συμφωνήσει.
    Ίσως έχω μια μικρή ένσταση για την ευκολία του φετινού Β σε σχέση με το περσινό, θα φανεί στα αποτελέσματα.
    Και κάτι ακόμη: Θεωρείς ότι αξίζει τον χρόνο η ενασχόληση με το latex για τη δημιουργία σημειώσεων ; Πόσο καιρό θα χρειαστεί κάποιος για να μάθει τουλάχιστον τα πιο βασικά σημεία ;
    Ευχαριστώ προκαταβολικά για την απάντηση κι εύχομαι κάθε επιτυχία στους μαθητές σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα & ευχαριστώ!
      Το latex θέλει πάρα πολλή υπομονή στην αρχή. Εμένα με βόλεψε η περίοδος του πρώτου lockdown, όπου βρήκα πολύ χρόνο και ασχολήθηκα αρκετές ώρες μέρα- νύχτα μέχρι να φτάσω σε ένα ανεκτό σημείο.
      Όμως, όταν το μάθεις, δεν θα ξεκολλάς. Μετά αρχίζουν να σου φαίνονται δύσκολα τα υπόλοιπα. Προχθές έπρεπε στο φροντιστήριο να πληκτρολογήσω στο word τις λύσεις μόνο ενός από τα 4 θέματα και μου βγήκε η ψυχή. Αισθάνθηκα ότι μου πήρε περισσότερο χρόνο από την πληκτρολόγηση και των 4 θεμάτων μετά σε latex.
      Χώρια το γεγονός ότι σε latex το αποτέλεσμα μου φαίνεται πιο "επαγγελματικό".
      Θα το πρότεινα σε όποιον συνάδελφο ασχολείται αυστηρά με πληκτρολόγηση σημειώσεων, αν είναι για 2-3 διαγωνίσματα το χρόνο δεν αξίζει, γιατί πρέπει να κρατάς επαφή για να μη χρειάζεται κάθε φορά να τα ξαναψάχνεις όλα από την αρχή.
      Μία πολύ καλή αρχή, είναι το βιβλίο του Τάσσου Δήμου "το xelatex" για αρχάριους, το οποίο αν το είχα πάρει εξαρχής θα είχα γλιτώσει πολύ χρόνο στο ψάξιμο και για απορίες στα διάφορα forum.

      Διαγραφή
    2. *όχι αυστηρά, συστηματικά ήθελα να γράψω!

      Διαγραφή
  2. Σπύρο καλημέρα. Εδώ θα σε στεναχωρήσω. Κατά την γνώμη μου, τα θέματα δεν είχαν το βάθος που θα έπρεπε. Εξέταζαν πάρα πολύ βασικά πράγματα. Ακόμα και το Δ4 δεν βλέπω να χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη αντίληψη όπως αρμόζει στις Πανελλήνιες. Αρκεί να ξέρεις εντελώς στοιχειώδη ολοκληρωτικό λογισμό (επιπέδου λυκείου) και να μελετήσεις το πρόσημο της g στο [-ln 2,0] χρησιμοποιώντας την γνήσια μονοτονία της f στο (0,e].
    Άσε που τα θέματα Α,Β,Γ είναι για εξασκησούλα στο σπίτι και όχι για εξετάσεις. Αλλά το επίπεδο είναι στο πάτωμα, οπότε ανάλογα είναι και τα θέματα.
    Κλείνοντας, να τονίσω ότι η φύση των μαθηματικών είναι να χρειάζονται λίγη παραπάνω φαντασία από τα άλλα μαθήματα - εννοώ ότι πρέπει να σκεφτείς από πριν ένα βήμα μετά το οποίο ισχύει και στην φυσική, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Τα συγκεκριμένα θέματα κάθε άλλο παρά φαντασία απαιτούσαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή